Jag funderar på att köpa en klocka på Internet. Vad behöver jag tänka på?
Det första man bör undersöka är att Internetbutiken är en auktoriserad återförsäljare. Om den inte är det är det inte säkert att eventuella garantier är giltiga även om butiken påstår det. Man pratar idag mycket om världsgaranti men för det är det inte säkert att den svenska generalagenten kan laga din klocka. Det är med största sannolikhet så att du som kund måste skicka klockan till det ursprungsland som klockan kommer ifrån för att få den reparerad. Generalagenterna har oftast inga reservdelar till de modeller som man inte säljer i Sverige. Man lagar heller inte klockor som är sålda av en icke auktoriserad återförsäljare. Vi är auktoriserad återförsäljare av alla våra produkter i utbudet. Mer information finner du under Handla Tryggt.
Görs en kreditkoll när jag handlar med Klarna Checkout?
Någon kreditupplysning görs aldrig direkt i Klarna Checkout utan görs istället vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, som exempelvis banker.
Reparerar ni klockor själva?
Ja. Vi har en egen verkstad med egna urmakare. Vår urverkstad är Skandinaviens största, mest moderna med den allra senaste utrustningen.
Är era klockor CE märkta?
Ja. Vi saluför endast med klockor som är godkända för den europeiska marknaden. Det innebär att alla våra klockor genomgått kvalificerade tester och är godkända i de frågor som rör bl.a. nickelmetaller.
Vilken garanti är det på klockorna?
Vi följer våra leverantörers garantivillkor vilket är mellan 1-3 år. De flesta klockor har 2 års garanti.
Samtliga klockor erhåller garanti mot material- eller tillverkningsfel utan kostnad för köparen. Olika leverantörer har olika garantitider för sina klockor. OBS! Fraktkostnad kan tillkomma och täcks inte av garantin. Garantin gäller ej vid:
1. Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.
2. Skador orsakade av ingrepp av annan än vår egen serviceverkstad.
3. Skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett.
4. Skador på läderarmband, plastband, länkar, samt ytbeläggning på dessa och skador på uret.
5. Fuktskador på ej vattentäta klockor (vattentät = 10 ATM). Detta gäller även armband.
6. Om serienumret har blivit ändrat eller utplånat (gäller ej varor utan serienummer). Eftersom man idag inte använder sig av garantibevis i samma utsträckning som man gjorde förr är det kvittot på klockköpet som gäller för garantibevis. Ta gärna kontakt med oss om funderingar angående ditt klockköp uppstår.
Vad händer om klockan går sönder?
Om klockan går sönder skickas klockan till oss för kontroll som genomförs av våra urmakare. Vid en garantireparation skickas klockan till leverantören. Skulle det vara så att reparationen inte går på garantin eller försäkringen finns det möjlighet att få ett kostnadsförslag på reparationen.
Vad är er leveranstid?
Vår ambition är att leverera varor snarast möjligt men reserverar oss alltid för slutförsäljning och oväntade, förlängda leveranstider. Beräknad leverans från oss om varan finns i lager är 1-3 arbetsdagar, och om vi vid tillfället inte har varan i lager är leveranstiden från oss mellan 5-10 arbetsdagar. Det finns alltid en risk att leveranstiden förlängs och vi kan därför aldrig garantera exakta leveranstider då yttre faktorer som vi inte kan styra kan påverka leveransen. Om leverantören inte har varan i lager meddelas kund om detta via e-post så snart vi själva blivit informerade om förseningen och godkänner kunden längre leveranstider är vi inte ansvariga för ytterligare förseningar och långa leveranstider. Vid dessa tillfällen finns det en risk att väntetiden blir längre än förväntat och vi bär inte ansvaret för detta.
Hur mycket är fraktkostnaden?
Vi bjuder på fraktkostnaden inom Sverige när du handlar för över 700 kr och våra paket levereras med dhl. En kostnad på 79kr tillkommer när man gör tilläggsvalet och paket skickas med PostNord.
Fraktkostnad kan tillkomma vid garanti- och försäkringsärenden.
Hur levererar ni klockan?
När vi skickar klockor med posten levereras de till ett ombud för uthämtning. Dessa ligger oftast i närheten av din postadress och kan exempelvis vara en bensinstation, kiosk eller en mataffär. Avisering sker via sms eller e-post. Med kollinumret som skickas via e-post går det att spåra paketet och hämta ut det innan avisering.
Vad händer om jag ångrar mig?
I enlighet med distanshandelslagen erbjuder vi full ångerrätt i 14 dagar efter att du mottagit varan men just nu inför jul erbjuder vi förlängt öppet köp f.o.m. 23/11-6/1 2019. För anvisningar om hur du returnerar en vara kontakta vår kundtjänst, [email protected]. Varorna får inte användas eller repas och ska återlämnas i originalförpackning, tag och sigill/plombering ska sitta kvar för att en retur ska godkännas. Det åligger kunden att ombesörja och bekosta eventuell återfrakt men vi hjälper till med en returfraktsedel som skickas till kundens e-post. Returfraktkostnaden dras av/justeras i samband med återbetalning av kundens pengar. Mer information om returskydd via distanshandelslagen hittar du hos Konsumentverket.
OBS! Maila oss och tala om att du tänker återsända klockan. Glöm inte att skicka med följesedeln, returblanketten och ett eventuellt försäkringsbevis. Vid retur står kunden för fraktkostnaden. KLOCKOR.NU löser ej ut paket mot postförskott och hämtar ej ut paket hos ombud.
Hur kortar jag länken?
Det smidigaste sättet är att man gör ett besök hos en urmakare eller en klockbutik. Flera kunder undrar om vi kan korta länken innan vi skickar ut klockan och det kan vi göra, men då gäller inte bytes- och återköpsrätten. Du kan även korta länken kostnadsfritt på Krons i PK-huset i Stockholm, Nymans Ur och Klockmaster i Västerås, och för att kunna göra det behöver du ta med kvitto eller annat som styrker att du köpt varan på KLOCKOR.NU.
Hur kan jag betala min klocka?
Vi erbjuder följande betalningsalternativ:
Faktura, Klarna Konto, Delbetalning, Kortbetalning, Internetbank
Klockan är en present. Kan ni skicka den direkt till mottagaren?
Ja, men då måste klockan vara betald. Det är då viktigt att du i rutan ”Övriga meddelanden” anger till vilken adress du önskar att vi skickar klockan.
Skickar ni ut kollinummer när klockan skickas från er?
När vi skickar klockan från oss får du ett e-postmeddelande med kollinummer (för försändelser inom Sverige), alternativt ett sändningsnummer (för utlandsförsändelser genom DHL) till din registrerade e-postadress. Får du inget kollinummer eller sändningsnummer är det viktigt att kontakta vår kundtjänst.
Vem står för portot om jag behöver sända tillbaka en klocka?
Vi tillämpar konsumentverkets riktlinjer för distanshandel, vilket innebär att vid återsändande av en klocka betalar alltid kunden själv frakten. Dock gör vi gärna det enklare för kunden och hjälper till med returfraktsedeln som skickas via e-post. Returfraktkostnaden dras sedan av i samband med återbetalning av kundens pengar. OBS! Vi löser inte ut postförskott eller hämtar ut paket hos ombud.
Finns alla kampanjklockor i lager?
När vi har en kampanj eller sänkta priser på en vara tar vi alltid hem ett större lager av den eller de modeller som är aktuella för kampanjen. Vi försöker alltid beräkna åtgången men det kan hända att efterfrågan blir större än vi kunnat förutse. Vid ett sådant tillfälle beställer vi alltid hem fler exemplar av aktuell produkt och får då en leveransbekräftelse från vår leverantör. Det händer dock även att den svenska generalagenten har slut i lager och behöver då beställa från tillverkaren. En sådan situation kan medföra förlängda leveranstider eller i vissa fall även innebära att produkten ej kan fås, om varan skulle vara slut hos tillverkaren. Så snart vi får meddelande om fördröjd leveranstid eller att en produkt inte kan levereras meddelar vi kunden det.
Varför REA'r ni ut varor som inte går att få tag på?
Som nämnt ovan blir ibland efterfrågan större än förväntat. Det händer att vi ibland kan få ett stort antal beställningar på en kampanjvara över t.ex. en natt eller en helg varpå vi inte hinner ta bort varan eller kampanjpriset innan produkten blir slutsåld. Detta kan ske och det är beklagligt men vi försöker alltid att se till att ha tillräckligt med exemplar av aktuell kampanjvara. Vi reserverar oss alltid för slutförsäljning av produkter.
Varför ser man inte lagerstatus?
Vi har idag tyvärr inte alla klockor i lager men vi har ett tätt samarbete med våra leverantörer och brukar tack vare det kunna hålla vårt mål att kunden ska ha sin klocka inom 2-10 arbetsdagar. Vid längre leveranstider kontaktas kunden.
Levererar ni klockor utanför EU?
För tillfället levereras endast produkter till Sverige. Förberedelser pågår för att kunna erbjuda leveranser till övriga EU länder, samt Norge, men det är inte aktuellt dagsläget.