Vanliga frågor

Jag funderar på att köpa en klocka på Internet. Vad behöver jag tänka på?

Det första man bör undersöka är att Internetbutiken är en auktoriserad återförsäljare. Om den inte är det är det inte säkert att eventuella garantier är giltiga även om butiken påstår det. Man pratar idag mycket om världsgaranti men för det är det inte säkert att den svenska generalagenten kan laga din klocka. Det är med största sannolikhet så att du som kund måste skicka klockan till det ursprungsland som klockan kommer ifrån för att få den reparerad. Generalagenterna har oftast inga reservdelar till de modeller som man inte säljer i Sverige. Man lagar heller inte klockor som är sålda av en icke auktoriserad återförsäljare. Vi är auktoriserad återförsäljare av alla våra produkter i utbudet. Mer information finner du under Handla Tryggt.

 

Görs en kreditkoll när jag handlar med Klarna Checkout?

Någon kreditupplysning görs aldrig direkt i Klarna Checkout utan görs istället vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, som exempelvis banker.

 

Reparerar ni klockor själva?

Ja. Vi har en egen verkstad med egna urmakare. Vår urverkstad är Skandinaviens största, mest moderna med den allra senaste utrustningen.

 

Är era klockor CE märkta?

Ja. Vi saluför endast med klockor som är godkända för den europeiska marknaden. Det innebär att alla våra klockor genomgått kvalificerade tester och är godkända i de frågor som rör bl.a. nickelmetaller.

 

Vilken garanti är det på klockorna?

Vi följer våra leverantörers garantivillkor vilket är mellan 1-3 år. De flesta klockor har 2 års garanti.

 

Samtliga klockor erhåller garanti mot material- eller tillverkningsfel utan kostnad för köparen. Olika leverantörer har olika garantitider för sina klockor. OBS! Garantin gäller ej vid:

 

1. Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.

2. Skador orsakade av ingrepp av annan än vår egen serviceverkstad.

3. Skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett.

4. Skador på läderarmband, plastband, länkar, samt ytbeläggning på dessa och skador på uret.

5. Fuktskador på ej vattentäta klockor (vattentät = 10 ATM). Detta gäller även armband.

6. Om serienumret har blivit ändrat eller utplånat (gäller ej varor utan serienummer). Eftersom man idag inte använder sig av garantibevis i samma utsträckning som man gjorde förr är det kvittot på klockköpet som gäller för garantibevis. Ta gärna kontakt med oss om funderingar angående ditt klockköp uppstår.

 

Vad händer om klockan går sönder?

Om klockan går sönder skickas klockan till oss för kontroll som genomförs av våra urmakare. Vid en garantireparation skickas klockan till leverantören. Skulle det vara så att reparationen inte går på garantin eller försäkringen finns det möjlighet att få ett kostnadsförslag på reparationen.

 

Vad är er leveranstid?

Vår ambition är att leverera varor snarast möjligt. Beräknad leverans, om varan finns i lager, är 2-5 arbetsdagar och det är mellan 5-10 dagars leverans om vi vid tillfället ej har varan i lager och vid order gör en inköps-order. Vi kan aldrig garantera exakta leveranstider när vi gör en inköps-order. Om leverantören inte har den i lager meddelas kund om detta via e-post och godkänner kunden längre leveranstider är vi inte ansvariga för förseningar och långa leveranstider. Vid dessa tillfällen finns det en risk att väntetiden blir längre än förväntat och vi bär inte ansvaret för detta.

 

Hur mycket är fraktkostnaden?

Vi bjuder på fraktkostnaden inom Sverige och våra paket levereras med posten. Till våra kunder utanför Sverige (för tillfället levereras endast produkter till Finland och Danmark) varierar fraktkostnaden och alla utlandsförsändelser skickas med PostNord eller DHL.

 

Hur levererar ni klockan?

När vi skickar klockor med posten levereras de till ett ombud för uthämtning. Dessa ligger oftast i närheten av din postadress och kan exempelvis vara en bensinstation, kiosk eller en mataffär. Avisering sker via sms eller e-post. Med kollinumret som skickas via e-post går det att spåra paketet och hämta ut det innan avisering.

 

Vad händer om jag ångrar mig?

I enlighet med distanshandelslagen erbjuder vi full ångerrätt i 14 dagar efter att du mottagit varan. För anvisningar om hur du returnerar en vara kontakta vår kundtjänst, [email protected]. Varorna får inte användas eller repas och de ska återlämnas i originalförpackning för att en retur ska godkännas. Det åligger kunden att ombesörja och bekosta eventuell återfrakt men vi hjälper till med en returfraktsedel som skickas till kundens e-post. Returfraktkostnaden dras av/justeras i samband med återbetalning av kundens pengar. Mer information om returskydd via distanshandelslagen hittar du hos Konsumentverket.

 

OBS! Maila oss och tala om att du tänker återsända klockan. Glöm inte att skicka med följesedeln, returblanketten och ett eventuellt försäkringsbevis. Vid retur står kunden för fraktkostnaden. KLOCKOR.NU löser ej ut paket mot postförskott.

 

Hur kortar jag länken?

Det smidigaste sättet är att man gör ett besök hos en urmakare eller en klockbutik. Flera kunder undrar om vi kan korta länken innan vi skickar ut klockan och det kan vi göra det, men då gäller inte bytes- och återköpsrätten. Du kan även korta länken kostnadsfritt på Krons i PK-huset i Stockholm och för att kunna göra det behöver du ta med kvitto eller annat som styrker att du köpt varan på KLOCKOR.NU.

 

Hur kan jag betala min klocka?

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Faktura, Klarna Konto, Delbetalning, Kortbetalning, Internetbank

 

Klockan är en present. Kan ni skicka den direkt till mottagaren?

Ja, men då måste klockan vara betald. Det är då viktigt att du i rutan ”Övriga meddelanden” anger till vilken adress du önskar att vi skickar klockan.

 

Skickar ni ut kollinummer när klockan skickas från er?

När vi skickar klockan från oss får du ett e-postmeddelande med kollinummer (för försändelser inom Sverige), alternativt ett sändningsnummer (för utlandsförsändelser genom DHL)  till din registrerade e-postadress. Får du inget kollinummer eller sändningsnummer är det viktigt att kontakta vår kundtjänst.

 

Vem står för portot om jag behöver sända tillbaka en klocka?

Vi tillämpar konsumentverkets riktlinjer för distanshandel, vilket innebär att vid återsändande av en klocka betalar alltid kunden själv frakten. Dock gör vi gärna det enklare för kunden och hjälper till med returfraktsedeln som skickas via e-post. Returfraktkostnaden dras sedan av i samband med återbetalning av kundens pengar. OBS! Vi löser inte ut postförskott.

 

Finns alla kampanjklockor i lager?

När vi har en kampanj eller sänkta priser på en vara tar vi alltid hem ett större lager av den eller de modeller som är aktuella för kampanjen. Vi försöker alltid beräkna åtgången men det kan hända att efterfrågan blir större än vi kunnat förutse. Vid ett sådant tillfälle beställer vi alltid hem fler exemplar av aktuell produkt och får då en leveransbekräftelse från vår leverantör. Det händer dock även att den svenska generalagenten har slut i lager och behöver då beställa från tillverkaren. En sådan situation kan medföra förlängda leveranstider eller i vissa fall även innebära att produkten ej kan fås, om varan skulle vara slut hos tillverkaren. Så snart vi får meddelande om fördröjd leveranstid eller att en produkt inte kan levereras meddelar vi kunden det.

 

Varför REA'r ni ut varor som inte går att få tag på?

Som nämnt ovan blir ibland efterfrågan större än förväntat. Det händer att vi ibland kan få ett stort antal beställningar på en kampanjvara över t.ex. en natt eller en helg varpå vi inte hinner ta bort varan eller kampanjpriset innan produkten blir slutsåld. Detta kan ske och det är beklagligt men vi försöker alltid att se till att ha tillräckligt med exemplar av aktuell kampanjvara. Vi reserverar oss alltid för slutförsäljning av produkter.

 

Varför ser man inte lagerstatus?

Vi har idag tyvärr inte alla klockor i lager men vi har ett tätt samarbete med våra leverantörer och brukar tack vare det kunna hålla vårt mål att kunden ska ha sin klocka inom 2-10 arbetsdagar. Vid längre leveranstider kontaktas kunden.

 

Levererar ni klockor utanför EU?

För tillfället levereras endast produkter till Finland och Danmark. Förberedelser pågår för att kunna erbjuda leveranser till övriga EU länder, samt Norge, men det är inte aktuellt dagsläget.

Kundtjänst

Kundtjänsten är öppen: Helgfria vardagar kl 11.00-16.00

 

När det är högt tryck i butiken eller om vi har många ordrar att behandla kan vi tidvis ha något längre svarstider på telefon. Vi rekommenderar att Ni i första hand skickar e-post med Era frågor.

 

Order, leveranser och returer

Har du frågor om order, leveranser och returer?

Kontakta vår kundtjänst på telefon: 010-810 43 00 eller skicka e-post till: [email protected]

 

Service: garanti, reparationer och försäkringar

Har du frågor om reparation, garanti, reservdelar eller din försäkring?

Skicka e-post till vår serviceavdelning på: [email protected]

 

Företagsinformation: AB Nymans Ur 1851, Vasagatan 13, 722 15 Västerås

Postadress: Klockor.nu, Mailbox 10097, 721 19 Västerås

Org nr: 556581-4554

Betalsätt

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning med Visa och MasterCard, samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor och genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du KLOCKOR.NU’s allmänna villkor enligt nedan.

 

Klarna Checkout presenterar information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning görs aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som görs av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte synas av andra som begär kreditupplysning om dig, t.ex. banker.

 

När du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Fakturaalternativet är förvalt som betalningsalternativ, men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen, som direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från en tid till en annan.

 

Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

 

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Byten/Återköp

Vid byte/återköp av vara kontakta alltid kundtjänst i första steget. Vi retur uppmanas man att alltid skicka med returblanketten, försäkrings- och garantibeviset, samt följesedeln för att ett byte/återköp ska kunna genomföras. I det fallet att du har köpt flera varor föreslår vi att du kopierar dokumenten och returnerar varorna tillsammans med dokumentkopiorna.

 

I enighet med distanshandelslagen erbjuder vi full ångerrätt i 14 dagar efter att kunden har mottagit varan. Meddela alltid kundtjänst skriftligen på [email protected] eller muntligen på 010-810 43 00 om du tänker utnyttja din ångerrätt. För anvisningar om hur en vara returneras kontakta vår kundtjänst.

 

För att en vara ska kunna bytas/returneras måste denna i enlighet med lagen vara i väsentligen oförändrat skick. Med detta menas att varan ej får vara skadad eller använd. Bedömning av detta görs vid varje enskilt fall. Varan får däremot självklart provas och undersökas för att säkerställa att den passar och motsvarar kundens förväntningar.

 

OBS! Tänk på att en klocka är mycket känslig för repor, iakttag med stor försiktighet när du provar varan och tag inte bort sigillet/klisteretiketten innan du är säker på att du vill behålla den.

 

Vi rekommenderar användning av originalasken vid returer då denna är speciellt framtagen för att skydda varan. Vid retur ansvarar kunden för att varan emballerats så att ingen skada uppstår i frakten.

 

Limiterade förpackningar och tillbehör. I de fall klockan levereras i en limiterad eller för modellen speciellt framtagen ask/låda klassas den som en del av produkten och ska returneras med klockan. Detsamma gäller för eventuella tillbehör, certifikat och äkthetsbevis tillhörande varan. Hör gärna av er till oss om ni är osäkra.

 

Det åligger kunden att ombesörja och bekosta återfrakt men vi hjälper till med en returfraktsedeln som skickas via e-post. Returfraktkostnaden dras av/justeras i samband med återbetalning av kundens pengar. Mer information om returskydd via distanshandelslagen hittar du hos Konsumentverket. I de fall kunden vill avbeställa/makulera en order och inte vill hämta ut paketet som hunnit levereras från oss debiteras kunden en fraktkostnad på 120 SEK.

 

Returfraktkostnad som dras av i efterhand: PostNord MyPack Småpaket 120 SEK och Mellanpaket 160 SEK.

 

Skicka alltid med följesedeln, returblanketten och försäkringsbeviset för snabbare hantering och för eventuell återbetalning.

 

KLOCKOR.NU löser ej ut paket mot postförskott.

 

Varor skickas till:

KLOCKOR.NU

Mailbox 10097

721 19 Västerås

 

Glöm inte att fylla i returblanketten och beskriv ärendet i ett brev eller bifoga en kopia av e-postmeddelandet om ärendet.

Cookies

Enligt den nya lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning. KLOCKOR.NU använder så kallade sessioncookies för att webshoppen skall fungera. Under tiden du besöker webbsidan, skickas cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare. Våra cookies innehåller ingen personinformation. Informationen är anonym och kan inte spåras till enskild person. Sessioncookies används alltså av rent tekniska skäl och om du inte accepterar lagring av sessioncookies kan du stänga av funktionen i din webbläsares säkerhetsinställningar. Funktionaliteten blir då lidande och webshoppen kommer då inte att fungera som den ska.

Försäljningsvillkor

Den som beställer varor på KLOCKOR.NU måste ha fyllt 18 år och i annat fall krävs målsmans godkännande av köpet. Vi saluför enbart nya produkter och arbetar inte med vintage eller begagnade produkter. Vi är auktoriserad återförsäljare för alla varumärken vi saluför och levererar endast 100% äkta produkter i originalförpackning.

Garantier

Samtliga klockor erhåller garanti mot material- eller tillverkningsfel utan kostnad för köparen. Olika leverantörer har olika garantitider för sina klockor. Vi följer våra leverantörers garantivillkor vilket är 1-3 år. Det ingår generellt 2 års garanti. Vi erbjuder även 1 års garanti på batterifel, då vi inte vet hur länge klockan varit igång sedan produktion till att klockan anländer vårt lager.

 

OBS! Garantin gäller ej vid:

 

1. Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.

2. Skador orsakade av ingrepp av annan än vår egen serviceverkstad.

3. Skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett.

4. Skador på läderarmband, plastband, länkar, samt ytbeläggning på dessa och skador på uret.

5. Fuktskador på ej vattentäta klockor (vattentät = 10 ATM). Detta gäller även armband.

6. Om serienumret har blivit ändrat eller utplånat (gäller ej varor utan serienummer). Eftersom man idag inte använder sig av garantibevis i samma utsträckning som man gjorde förr är det kvittot på klockköpet som gäller för garantibevis. Ta gärna kontakt med oss om funderingar angående ditt klockköp uppstår.

Handla Tryggt

Varför köpa klockan av Klockor.nu?

 

Klockor.nu ingår i AB Nymans Ur 1851, ett familjeföretag med lång erfarenhet av klockor och klockbranschen. Med fyra fysiska butiker i Sverige, där den första startade redan 1851 är vi ett seriöst och stabilt företag med AAA rating från soliditet.

 

Auktoriserad återförsäljare

Vi är auktoriserad återförsäljare för alla märken och produkter vi säljer, såväl i butik som på webben. Alla klockor omfattas av garantier som ombesörjs av oss.

 

Certifierad E-handlare

Klockor.nu är av Rådet för E-handelscertifiering i Sverige en certifierad E-handlare. Allt för att Ni ska känna Er trygga när Ni handlar av oss. Se klockor.nu certifikat här

 

Solid försäkring ingår

När du köper en klocka av oss för minst 1.000 SEK ingår alltid en ettårig allriskförsäkring via Solid.

 

Egen verkstad

Vi har skandinaviens största och modernaste urmakeri med den allra senaste utrustningen.

 

Snabba och säkra leveranser

Vi lagerför majoriteten av de klockor vi säljer. De vi inte själva har i lager har vi oftast hemma färdiga för leverans redan nästkommande vardag då vi köper in alla klockor via auktoriserade svenska eller skandinaviska generalagenter som representerar de märken de distribuerar.

 

Se upp! 

Var noga med att kolla upp företaget du köper din klocka från. När du köper en klocka online kan det vara lätt att lockas av låga priser och korta leveranstider, i många fall kan det bli väldigt dyrt. De flesta webbutiker är dessvärre inte auktoriserade återförsäljare för de märken de saluför. Det kan även vara så att de inte gör sina inköp av klockor och produkter genom auktoriserade generalagenter utan köper upp stora lager av klockor från oseriösa handlare på olika delar av världen. Det är också vanligt att de letar reda på en produkt först efter att en order är gjord, vilket kan generera långa leveranstider. Många av dem är inte heller svenska företag utan endast så kallade brevlådeföretag som endast registrerat ett bolag i Sverige på en postbox för att få ett svenskt organisationsnummer.

 

De flesta klockor har en fabriksgaranti, men många tillverkare åtar sig inte garantier på klockor sålda av icke auktoriserade återförsäljare då de inte har rätt eller fullgod dokumentation. En billig klocka kan därmed snabbt bli väldigt dyr.

 

Checklista - När du köper en klocka online, kontrollera följande

  • Är handlaren en auktoriserad återförsäljare?
  • Är klockan äkta och levereras den i originalförpackning?
  • Kan de garantera att fabriksgarantierna gäller?
  • Vem ombesörjer garantiärenden?
  • Har de en fysisk adress och ett telefonnummer man kan kontakta dem på?
  • Följer de konsumentverkets fastställda riktlinjer för distanshandelslagen?
  • Är de ekonomiskt stabila?

 

Våra butiker

Nymans Ur 1851, Stora Gatan 26, Västerås www.nymansur.com

Nymans Ur 1851, Biblioteksgatan 1, Stockholm www.nymansur.com

Krons, Hamngatan 14 (PK huset), Stockholm www.krons.se

Klockmaster, Vasagatan 13, Västerås, Facebook

Kundregister

KLOCKOR.NU lagrar alla uppgifter om sina kunder i ett kundregister för att på snabbast och bästa sätt kunna leverera beställda klockor. Kundregistret är också viktigt för att KLOCKOR.NU ska kunna kontakta er för att ni ska få den bästa servicen, men det går också att lägga order utan att registrera sig. Uppgifterna i kundregistret kan också användas för att KLOCKOR.NU ska kunna skicka särskilda erbjudanden och information om t.ex. nyheter, om ni valt detta vid registreringen. KLOCKOR.NU delar ej med sig av sina kunders personuppgifter och e-postadresser till tredje part såvida det inte krävs för att uppfylla vårt åtagande mot kunden. KLOCKOR.NU´s hantering av kundregistret sker i enlighet med vad som föreskrivs i personuppgiftslagen PUL. Om ni vill veta vilka uppgifter som finns om er i kundregistret kan ni kontakta KLOCKOR.NU´s kundtjänst.

Leveransvillkor

Gratis frakt inom Sverige med Postnord MyPack.

Fraktavgift tillkommer vid leverans utanför Sverige och skickas med DHL, samt vid hemleverans inom Sverige. Vår ambition är att leverera varor snarast möjligt. Beräknad leverans, om varan finns i lager, är 2-5 arbetsdagar och det är mellan 5-10 dagars leverans om vi vid tillfället ej har varan i lager och vid order gör en inköps-order. Vi kan aldrig garantera exakta leveranstider när vi gör en inköps-order. Om leverantören inte har den i lager meddelas kund om detta via e-post och godkänner kunden längre leveranstider är vi inte ansvariga för förseningar och långa leveranstider. Vid dessa tillfällen finns det en risk att väntetiden blir längre än förväntat och vi bär inte ansvaret för detta. Vid alla varuleveranser medföljer en faktura eller följesedel, försäkring (om varan kostar minst 1000 SEK) och en returblankett.

 

Vi förbehåller oss rätten att ej leverera varor om dessa har felaktigt uppsatt pris, ej längre är tillgängliga eller om vi anser att bedrägeririsk föreligger. Vid för oss tveksamma beställningar tar vi alltid kontakt med kunden för en bekräftelse av ordern. Olagligt användande av personuppgifter resulterar i att ärendet ovillkorligen rapporteras till polismyndigheten. Avtalet om köp av den beställda varan är bindande när man har fått en orderbekräftelse via e-post. Alla klockor levereras i originalförpackning. De klockor som inte har en original-box levereras i annan neutral ask.

 

När vi skickar klockor med posten levereras de till ett ombud för uthämtning. Dessa ligger oftast i närheten av din postadress och kan exempelvis vara en bensinstation, kiosk eller en mataffär. Avisering sker via sms eller via e-post. Med kollinumret som skickas via e-post går det att spåra paketet och hämta ut det innan avisering.

 

Hemleverans

Vi erbjuder hemleverans mot ett kostnadstillägg. Paketet levereras då hem till Er dörr. Ni får efter att vi skickat paketet ett SMS från distributören som ni svarar på och anger vilken tid Ni är hemma och kan ta emot försändelsen. Hempaket levereras vardagar fram till kl 21.00 beroende på ort.

 

Outlösta leveranser

Vi debiterar 250 SEK för outlösta paket. Om KLOCKOR.NU måste betala returfrakt för en outlöst paket debiteras även denna summa kunden.

 

Ändrat förfogande / Olevererbart / Avbeställning

I de fall ett paket inte kan levereras p.g.a. felaktiga namn- och eller adressuppgifter kommer kostnaden för ändrat förfogande att debiteras kunden motsvarande en kostnad på f.n. 150 SEK. I de fall kunden vill avbeställa/makulera en order och inte vill hämta ut paketet som hunnit levereras från oss debiteras kunden en fraktkostnad på 120 SEK.

 

Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Det kan hända att en specifik modell får en större efterfrågan än förväntat och tar slut i vårt lager. Vi köper in samtliga produkter från svenska eller skandinaviska generalagenter, som i sin tur köper in produkterna från europeiska centrallager eller i vissa fall direkt från tillverkaren. Om en produkt får oväntat stor efterfrågan i hela Europa kan det medföra att produkten tar slut även hos tillverkaren, i dessa fall kan vi inte leverera önskad produkt. Vi meddelar kunden så snart vi själva fått information om leverans är möjligt eller inte. 

Priser och övrig information

KLOCKOR.NU reserverar sig för att utbud, priser och information kan ändras utan föregående varsel. Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel.

 

Avtalsfrihet

Vi förbehåller oss rätten att neka till köp med hänvisning till lagen om avtalsrätt. När någon köper en produkt av en annan ingår ett avtal mellan säljare och köpare. Alla personer och/eller företag väljer själv om han/hon/de vill ingå ett avtal med någon annan.

 

Leveranser utanför Sverige

Tyvärr levererar vi i dagsläget inte produkter till Norge och övriga länder utanför eller inom EU på grund av kostsamma och krångliga tullbestämmelser. Vi hoppas på att i framtiden kunna erbjuda våra kunder leveranser till alla delar av världen.

Produktbilder/Fotografier

Vi försöker efter bästa förmåga se till att klockornas färger på fotografierna stämmer överens med de färger klockorna har i verkligenheten, men var uppmärksam på att viss nyansskillnad kan upplevas beroende på bl.a. din dators bildskärm och dess inställningar. KLOCKOR.NU har upphovsrätt på all text material samt copyright© på alla fotografier.

Transportskada

Vid transportskada/saknat gods 

Kontrollera direkt vid mottagandet av klockorna att ingenting är skadat och att antalet stämmer. Skulle klockan/klockorna vara skadade, gör en anmälan till KLOCKOR.NU´s kundtjänst. Transportskador som uppkommit anmäls direkt till Postens ombud, som lämnat ut varorna.

 

Felleverans

Skulle vi av misstag leverera fel antal klockor eller fel klocka är vi angelägna att ni meddelar detta till vår kundtjänst så snart som möjligt. Därefter skickas klockan till:

 

KLOCKOR.NU

Mailbox 10097

721 19 Västerås

 

Skriv ett brev med en utförlig beskrivning av felet och bifoga det i sändningen. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad. Vid eventuella frågor, önskemål eller synpunkter kontakta KLOCKOR.NU´s kundtjänst.

 

KLOCKOR.NU tillämpar självklart svensk lagstiftning vid all försäljning via vår webbutik. De lagar som främst är aktuella för privatpersoner vid onlinehandel är konsumentköplagen och distansavtalslagen (Konsumentverket/Riksdagen). Om tvist trots allt skulle uppstå följer KLOCKOR.NU Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Varubevakning

Om en kund har beställt en vara som är slut på vårt lager meddelar vi detta snarast möjligt via e-post och vi meddelar även vilken vecka vi beräknar att varan kan finnas på vårt lager igen om informationen finns tillgänglig. Om leverantören inte har den i lager meddelas kund om detta via e-post och godkänner kunden längre leveranstider är vi inte ansvariga för förseningar och långa leveranstider. Vid dessa tillfällen finns det en risk att väntetiden blir längre än förväntat och vi bär inte ansvaret för detta.

Vanliga frågor

Jag funderar på att köpa en klocka på Internet. Vad behöver jag tänka på?

Det första man bör undersöka är att Internetbutiken är en auktoriserad återförsäljare. Om den inte är det är det inte säkert att eventuella garantier är giltiga även om butiken påstår det. Man pratar idag mycket om världsgaranti men för det är det inte säkert att den svenska generalagenten kan laga din klocka. Det är med största sannolikhet så att du som kund måste skicka klockan till det ursprungsland som klockan kommer ifrån för att få den reparerad. Generalagenterna har oftast inga reservdelar till de modeller som man inte säljer i Sverige. Man lagar heller inte klockor som är sålda av en icke auktoriserad återförsäljare. Vi är auktoriserad återförsäljare av alla våra produkter i utbudet. Mer information finner du under Handla Tryggt.

 

Görs en kreditkoll när jag handlar med Klarna Checkout?

Någon kreditupplysning görs aldrig direkt i Klarna Checkout utan görs istället vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, som exempelvis banker.

 

Reparerar ni klockor själva?

Ja. Vi har en egen verkstad med egna urmakare. Vår urverkstad är Skandinaviens största, mest moderna med den allra senaste utrustningen.

 

Är era klockor CE märkta?

Ja. Vi saluför endast med klockor som är godkända för den europeiska marknaden. Det innebär att alla våra klockor genomgått kvalificerade tester och är godkända i de frågor som rör bl.a. nickelmetaller.

 

Vilken garanti är det på klockorna?

Vi följer våra leverantörers garantivillkor vilket är mellan 1-3 år. De flesta klockor har 2 års garanti.

 

Samtliga klockor erhåller garanti mot material- eller tillverkningsfel utan kostnad för köparen. Olika leverantörer har olika garantitider för sina klockor. OBS! Garantin gäller ej vid:

 

1. Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.

2. Skador orsakade av ingrepp av annan än vår egen serviceverkstad.

3. Skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett.

4. Skador på läderarmband, plastband, länkar, samt ytbeläggning på dessa och skador på uret.

5. Fuktskador på ej vattentäta klockor (vattentät = 10 ATM). Detta gäller även armband.

6. Om serienumret har blivit ändrat eller utplånat (gäller ej varor utan serienummer). Eftersom man idag inte använder sig av garantibevis i samma utsträckning som man gjorde förr är det kvittot på klockköpet som gäller för garantibevis. Ta gärna kontakt med oss om funderingar angående ditt klockköp uppstår.

 

Vad händer om klockan går sönder?

Om klockan går sönder skickas klockan till oss för kontroll som genomförs av våra urmakare. Vid en garantireparation skickas klockan till leverantören. Skulle det vara så att reparationen inte går på garantin eller försäkringen finns det möjlighet att få ett kostnadsförslag på reparationen.

 

Vad är er leveranstid?

Vår ambition är att leverera varor snarast möjligt. Beräknad leverans, om varan finns i lager, är 2-5 arbetsdagar och det är mellan 5-10 dagars leverans om vi vid tillfället ej har varan i lager och vid order gör en inköps-order. Vi kan aldrig garantera exakta leveranstider när vi gör en inköps-order. Om leverantören inte har den i lager meddelas kund om detta via e-post och godkänner kunden längre leveranstider är vi inte ansvariga för förseningar och långa leveranstider. Vid dessa tillfällen finns det en risk att väntetiden blir längre än förväntat och vi bär inte ansvaret för detta.

 

Hur mycket är fraktkostnaden?

Vi bjuder på fraktkostnaden inom Sverige och våra paket levereras med posten. Till våra kunder utanför Sverige (för tillfället levereras endast produkter till Finland och Danmark) varierar fraktkostnaden och alla utlandsförsändelser skickas med PostNord eller DHL.

 

Hur levererar ni klockan?

När vi skickar klockor med posten levereras de till ett ombud för uthämtning. Dessa ligger oftast i närheten av din postadress och kan exempelvis vara en bensinstation, kiosk eller en mataffär. Avisering sker via sms eller e-post. Med kollinumret som skickas via e-post går det att spåra paketet och hämta ut det innan avisering.

 

Vad händer om jag ångrar mig?

I enlighet med distanshandelslagen erbjuder vi full ångerrätt i 14 dagar efter att du mottagit varan. För anvisningar om hur du returnerar en vara kontakta vår kundtjänst, [email protected]. Varorna får inte användas eller repas och de ska återlämnas i originalförpackning för att en retur ska godkännas. Det åligger kunden att ombesörja och bekosta eventuell återfrakt men vi hjälper till med en returfraktsedel som skickas till kundens e-post. Returfraktkostnaden dras av/justeras i samband med återbetalning av kundens pengar. Mer information om returskydd via distanshandelslagen hittar du hos Konsumentverket.

 

OBS! Maila oss och tala om att du tänker återsända klockan. Glöm inte att skicka med följesedeln, returblanketten och ett eventuellt försäkringsbevis. Vid retur står kunden för fraktkostnaden. KLOCKOR.NU löser ej ut paket mot postförskott.

 

Hur kortar jag länken?

Det smidigaste sättet är att man gör ett besök hos en urmakare eller en klockbutik. Flera kunder undrar om vi kan korta länken innan vi skickar ut klockan och det kan vi göra det, men då gäller inte bytes- och återköpsrätten. Du kan även korta länken kostnadsfritt på Krons i PK-huset i Stockholm och för att kunna göra det behöver du ta med kvitto eller annat som styrker att du köpt varan på KLOCKOR.NU.

 

Hur kan jag betala min klocka?

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Faktura, Klarna Konto, Delbetalning, Kortbetalning, Internetbank

 

Klockan är en present. Kan ni skicka den direkt till mottagaren?

Ja, men då måste klockan vara betald. Det är då viktigt att du i rutan ”Övriga meddelanden” anger till vilken adress du önskar att vi skickar klockan.

 

Skickar ni ut kollinummer när klockan skickas från er?

När vi skickar klockan från oss får du ett e-postmeddelande med kollinummer (för försändelser inom Sverige), alternativt ett sändningsnummer (för utlandsförsändelser genom DHL)  till din registrerade e-postadress. Får du inget kollinummer eller sändningsnummer är det viktigt att kontakta vår kundtjänst.

 

Vem står för portot om jag behöver sända tillbaka en klocka?

Vi tillämpar konsumentverkets riktlinjer för distanshandel, vilket innebär att vid återsändande av en klocka betalar alltid kunden själv frakten. Dock gör vi gärna det enklare för kunden och hjälper till med returfraktsedeln som skickas via e-post. Returfraktkostnaden dras sedan av i samband med återbetalning av kundens pengar. OBS! Vi löser inte ut postförskott.

 

Finns alla kampanjklockor i lager?

När vi har en kampanj eller sänkta priser på en vara tar vi alltid hem ett större lager av den eller de modeller som är aktuella för kampanjen. Vi försöker alltid beräkna åtgången men det kan hända att efterfrågan blir större än vi kunnat förutse. Vid ett sådant tillfälle beställer vi alltid hem fler exemplar av aktuell produkt och får då en leveransbekräftelse från vår leverantör. Det händer dock även att den svenska generalagenten har slut i lager och behöver då beställa från tillverkaren. En sådan situation kan medföra förlängda leveranstider eller i vissa fall även innebära att produkten ej kan fås, om varan skulle vara slut hos tillverkaren. Så snart vi får meddelande om fördröjd leveranstid eller att en produkt inte kan levereras meddelar vi kunden det.

 

Varför REA'r ni ut varor som inte går att få tag på?

Som nämnt ovan blir ibland efterfrågan större än förväntat. Det händer att vi ibland kan få ett stort antal beställningar på en kampanjvara över t.ex. en natt eller en helg varpå vi inte hinner ta bort varan eller kampanjpriset innan produkten blir slutsåld. Detta kan ske och det är beklagligt men vi försöker alltid att se till att ha tillräckligt med exemplar av aktuell kampanjvara. Vi reserverar oss alltid för slutförsäljning av produkter.

 

Varför ser man inte lagerstatus?

Vi har idag tyvärr inte alla klockor i lager men vi har ett tätt samarbete med våra leverantörer och brukar tack vare det kunna hålla vårt mål att kunden ska ha sin klocka inom 2-10 arbetsdagar. Vid längre leveranstider kontaktas kunden.

 

Levererar ni klockor utanför EU?

För tillfället levereras endast produkter till Finland och Danmark. Förberedelser pågår för att kunna erbjuda leveranser till övriga EU länder, samt Norge, men det är inte aktuellt dagsläget.